Vid uppköp av ett företag är det vanligt att anlita en så kallad MA rådgivare. Dessa rådgivare bär en roll som konsult och hjälper företag genom hela förvärvsprocessen. Således brukar de hjälpa till i alltifrån det initiala skedet, hantera och söka upp potentiella förvärvskandidater, till att säkerställa att det finns rätt förutsättningar på plats för att göra köpet framgångsrikt.
Sammanslagningar och förvärv är aktiviteter som involverar en mängd olika uppgifter. Om du ska genomföra dem framgångsrikt kommer du att behöva hjälp av en bra MA rådgivare. I den här artikeln kommer vi att gå in mer i detalj på vad en MA rådgivare är och hur du kan hitta en bra när du säljer ditt företag.
Vad gör en MA rådgivare?
Affärstransaktioner är en komplicerad process med många olika delar, många parter och är väldigt tidskrävande. För att undvika kostsamma misstag väljer många att anlita en rådgivare som har specialistkunskap inom olika områden, som till exempel bolagsförvärv och fusioner. Dessa personer kallas för MA rådgivare och arbetar som konsulter vid ett företagsförvärv åt en kunds räkning.
Deras arbete kan innebär olika uppgifter, som förberedelse inför försäljning, due diligence, transaktioner, skatterådgivning inför försäljning och att säkerställa att köpeskillingen betalas av köparen.
Erfarenhet hos en MA rådgivare?
Som företagare kan du stöta på situationer när du vill sälja ditt företag. Kanske känner du att det är dags att fokusera på något annat, eller att er konkurrent har visat intresse för att köpa ditt företag. Oavsett skäl, kräver denna typ av affärer specialistkunskap inom olika delar av förvärvet, vilket en MA rådgivare kan hjälpa dig med. Specialistkunskapen hos olika MA rådgivare kan dock variera kraftigt. Hur hittar man en bra MA rådgivare?
Det första du bör tänka på är vilka frågor som kommer röra företagsförvärvet. Till exempel kan faktorer som finans, juridik, avtal och skatt vara involverade och då är rådgivarens erfarenhet inom dessa områden viktiga. Därtill bör du ta reda på om MA rådgivaren har genomfört liknande försäljningar tidigare, samt hur deras kontaktnät ser ut eftersom det ökar chanserna för en bättre genomförd försäljning.